Thursday, April 29, 2010

Cuti yang hampir tiba


Seriously, dah lama tak jumpa adik-adik...Last day jumpa, semasa cuti bulan 11 dan bulan 12 tahun lepas.. Oh my God! tak perasan pun, rupanya dah dalam 4 bulan dah tak jumpa diorang..Balik hari tu ada program, yang saya sebenarnya terlupa cuti sekolah berbeza tarikh dengan cuti Universiti. Akibatnya, bila saya balik rumah, sume adik-adik dah takde..

"K.ngah bila nak balik?Lambatnya..."-tak tau la dah berapa kali k.chik ulang..

"K.ngah cepat la balik..Rindu nak makan masakan k.ngah ni!"-K.ngah tau ni ayat cover, sebenarnya adik-adik k.ngah rindukan k.ngah kan?..


"K.ngah, cepat la balik...Adik rindu ke k.ngah ni..."-sayu je nada adik..


"Adik nak pesan k.ngah beli pape tak bila k.ngah balik?" "Takd
e, adik cuma nak k.ngah balik dengan selamat je..."

Aduhai, adik-adikku ni..Makin la sedihnya saya..

Semalam, semasa kol adik-adik, alhamdulillah, sempat juga memberikan sedikit sebanyak kata-kata nasihat..Cuma, rasa teringin juga nak share dengan sahabat-sahabat pembacaku sekalian..Waktu tu, adik saya yang form 3 (kami juz panggil adik je) cerita tentang kawan-kawan yang tengah couple.. Dan biasa la kan ragam orang bercinta ni, mula la nak bermsg, kol, jumpa, pegang-pegang, berindu-rinduan, erm macam-macam la..

Kata saya kepada adik..

"
Adik, kita jangan terpengaruh dengan orang ye..Bukan k.ngah kata cinta tu salah, tapi bila kita bercinta ni, nanti akan membawa kita kepada banyak benda-benda yang tak elok. Ni bukan masa adik untuk bercinta, bila besar nanti, dan bila memang dah sampai masanya, boleh la nak bercinta, tapi tu pun ada caranya..Bukan dengan keluar dating , msg2 dan sebagainya"

Dan tiba-tiba terkeluar pula kata-kata ini dari saya,

" Dik, takpe kita takde kekasih macam orang lain pun..Kita kan ada Allah, Allah tu la kekasih kita yang sentiasa ada bersama kita..Bercintalah dengan Allah..Baca Al-Quran, itu surat cinta Allah kepada kita..mintalah apa-apa sahaja dari kekasih kita tu, Dia pasti akan tunaikan..Dan selalulah berjumpa Kekasih kita tu dalam solat"..

Setelah bercakap dengan adik, dengan pelbagai kata-kata nasihat yang saya cuba selitkan, saya sendiri merasakan sedang mentazkirahkan diri sendiri..Ya, betul tu...Apabila kita menasihati orang, sebenarnya kita juga sedang memperingati diri sendiri..Moga adikku beroleh manfaat, dan begitu juga dengan diriku..Moga terkesan dihati dan terkesan pula pada amalan..Amiin, ya Allah..

Cuti yang hampir ti
ba

Cuti dah hampir tiba..Dalam kepala, banyak benda yang nak dicover bila cuti nanti. Hopefully, cuti ni saya dapat manfaatkan sepenuhnya. InsyaAllah, saya nak buat satu jadual , yang lebih baik dari sebelum2 ni, dan akan cuba sebaik mungkin untuk patuhinya [Sebelum ni buat jadual je, tapi tak ikut pun, huhu..] InsyaAllah, nak banyakkan solat berjemaah bersama adik-adik, bagi tazkirah sambil bercerita dan sebagainya, banyakkan berdiskusi tentang masalah mereka and so on..Dan pastinya kena betulkan bacaan Al-Quran adik-adik sambil refresh balik tajwid-tajwid dalam Al-Quran tu. Saya harap saya dapat bertadarus dengan adik-adik setiap hari dan istiqamah. [Banyak ni yang saya kena improve dari cuti yang sebelum2 ni..]


(Image from: http://3.bp.blogspot.com/_EELWlS_z3Ys/Sshtk5AZmwI/AAAAAAAADr0/xpox3R09swo/s400/We_love_Islam_by_Marwa_Kishk.jpg)

Alhamdulillah, k.chik pula tengah bersemangat nak belajar memasak..Nanti boleh la saya ajar pape resepi yang k.chik nak belajar..Saya suka nak mengajar orang memasak, aish tapi adik-adik ni time rasa bersemangat je nak belajarnya..

Saya pula nak belajar menjahit dengan k.chik sebab k.chik pandai menjahit..Dah lama sangat ni niat nak belajar, cuma belum ada kesempatan lagi. Suka tengok jahitan k.chik, memang kemas..

Hopefully, banyak perkara yang akan kami belajar masa cuti nanti, moga bertambahlah ilmu dan kemahiran serta amalan.

Masa berkualiti bersama adik-adik

(Image from: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhdsqEtXFZ1sieXJmYMtIcZ0URyZTv2ebHwiTFKVAy8PyuezDpamVjTlVCfXSsWAewG9902T7OGDvMtyOI0-wKpVbKP8SEfR_4q3FoA2AOqSGW4V0Py_ivgAF40IrngUPEvoesCLxUqI8/s1600-r/sibling+header.jpg)

Kita bukan selalu berjumpa dengan adik-adik..Maka, bagi saya masa yang berkualiti bersama mereka itu sangat penting. Kita cuba lakukan yang terbaik dalam ruang waktu yang ada. Waktu itulah yang patut kita manfaatkan untuk mendengar luahan hati mereka, apa-apa masalah yang mereka ada dan juga memberi motivasi buat mereka. Harapnya dengan itu, dapat rapatkan lagi hubungan kita yang selalu terpisah. Dan ingatlah, bahawa dakwah yang paling utama itu adalah kepada keluarga kita. So, cubalah kita tunaikan tanggungjawab kita tu sebaik mungkin apabila bersama dengan keluarga. Dan antara perkara terpenting dalam dakwah itu bagi saya adalah dengan membina hubungan yang baik dengan orang yang ingin didakwah (Mad'u kita).

Last but not least,
saya memang nak jadikan cuti ni sebagai cuti yang terbaik. Mulakan dengan planning yang baik, kemudian buat apa yang dah di plan tu. InsyaAllah, I know u can do it.. Gud luck Layyin, all da best!


Buat adik-adik k.ngah,
InsyaAllah, panjang umur kita jumpa..Sabar ye sayang..



(Image from: http://s4.hubimg.com/u/1202899_f248.jpg)

K.ngah pun riiiinduuu adik-adik k.ngah; rindu k.Chik, rindu Napi dan rindu adik....

Ingat Allah selalu ye (^_^)

*****************************************
p/s: Erm, rasa best la menulis tentang perasaan di blog ni..Rasa terluah apa yang ada di hati dan juga rasa lagi jelas matlamat yang ingin dicapai, InsyaAllah=)


No comments: