Wednesday, April 28, 2010

Tidur satu nikmat

Jam sudah menunjukkan pukul 4 pagi. Badan rasa sangat penat. Namun, mata masih tidak menun jukkan tanda-tanda ingin tidur. Jika saya tertidur dalam pukul 4 lebih, saya bimbang akan terlajak pula waktu subuh... So, decision, better bangun, and do something...

Ternyata, tidur juga satu nikmat..Satu nikmat yang mana kita kadang-kadang terlupa. Namun yang pasti, ada orang yang tak dapat tidur, penyakit insomnia contohnya. Atau, macam saya ni, dah 2 malam tak dapat tidur (baru 2 malam). Mungkin kerana Allah nak suruh saya bersyukur barangkali, sebab itu dia buat saya tak dapat tidur. Sebagaimana jika kita sakit, baru kita sedar nikmat sihat. Jika kita sibuk, baru sedar nikmat lapang...Begitulah manusia...Bila hilang rasa nikmat, baru timbul rasa nak hargai, rasa nak bersyukur dengan apa nikmat yang ada selama ni..


(Image from: http://funnybabyanimalphotos.blogspot.com/2008/08/sleeping-baby-pictures.html)


Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud :

Dan kami telah menjadikan tidur kamu untuk beristirehat, Dan Kami menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi), Dan Kami menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) untuk mencari penghidupan (masa untuk mencari rezeki.)
- (An-Naba’: 9 – 11).

Terima kasih ya Allah kerana selama ini memberi aku kesempatan untuk tidur dengan lena..
Dan terima kasih juga ya Allah kerana tidak melenakan tidur aku dalam 2 hari ini, semoga aku lebih bersyukur dengan nikmat tidurku selama ini...Alhamdulillah~


2 comments:

Norry said...

comey ngat arrr baby tu, memang tido satu nikmat besar

Layyinul Harir said...

hehe, comel kan..
tu ah, mmg tido satu nikmat, tp kita y slalu terlupa...