Wednesday, April 14, 2010

Persediaan sebelum berkahwin

Bismillah..

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian....Segala puja dan puji yang infiniti bagi Allah, Tuhan yang mencipta, mengurus dan mentadbir sekalian alam, satu-satunya tuhan yang wajib disembah oleh sekalian makhluk. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan, Nabi Muhammad S.A.W.

[Ini adalah entri yang terpanjang saya rasa. Jadi, jika pembaca membaca entri ini, diharap dapat membaca cerita Layyin ni dari awal sehingga akhir, untuk mengelakkan salah faham dan sebagainya, okeh^^]

Apabila usia semakin dewasa ni (InsyaAllah, 28 September ini Layyin akan berusia 23 tahun), maka ramailah adik-adik mahupun sahabat yang bertanya soalan seumpama ini:

"Akak, bila nak kahwin?""Akak dah ada calon?"
"Akak, bila nak makan nasi minyak?Jangan lupa jemput tau!"
"Akak dah lulus nak kahwin nih...Bila akak nak kawin ?"

Ya, saya perlu mengakui yang saya telah semakin dewasa dari hari ke hari(walaupun kadang-kadang merasakan macam masih kanak-kanak je lagi;p). Apabila makin dewasa ni, banyak perkara yang kita fikir, tak macam masa budak-budak dulu, tak perlu nak pikir banyak-banyak. Antaranya, tentang pelajaran, kerjaya, masa depan, dan pastinya juga tentang perkahwinan.....

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri ,Tan Sri Muhyiddin Yassin (few months ago, dah lama dah), kerajaan bercadang mewajibkan guru berkhidmat di kawasan pedalaman antara tiga hingga lima tahun dalam tempoh perkhidmatan, especially guru-guru baru yang masih bujang akan berkemungkinan besar di hantar ke Sabah dan Sarawak..Layyin InsyaAllah akan grad pada pertengahan tahun depan, dan dalam bulan 7 akan memulakan kerjaya sebagai seorang teacher.Oh, Layyin akan dihantar ke Sabah dan Sarawak la ye???! kalau masih bujang, huhu...

Ada beberapa perkara yang Layyin fikirkan semasa mendengar berita ini dulu .Jika difikir tentang diri Layyin sendiri, Layyin sebenarnya tak kisah untuk mengajar di sana, cari pengalaman.Cuma janganlah dihantar ke tempat yang sangat pedalaman, sehingga berjam2 untuk sampai ke sekolah.Jika terpaksa menghadapi sedikit kesusahan dan suasana kemiskinan, tu takpe la sebab Layyin pun duduk kat kampung juga, suka suasana kampung yang lebih tenang...Yang kedua tentang mak ayah..Kalu boleh, mak ayah macam nak sangat Layyin mengajar dekat-dekat je..Ye la, Kak Long sekarang ni tinggal kat KL dengan keluarga, of course la mak ayah kurang seronok kan bila anak tinggal berjauhan, apatah lagi adik-adik Layyin yang semuanya tinggal di hostel masing-masing.Namun, Layyin tahu, bukan mudah untuk dapat posting ke negeri sendiri..Jika fikir tentang keluarga, Layyin kalau boleh nak sangat meluangkan seberapa banyak masa bersama keluarga dan menjadikan setiap masa bersama itu sebagai masa yang berkualiti. Sebab Layyin fikir bila dah kawen nanti, mesti masa bersama keluarga adalah sangat limited kerana kita akan lebih menumpukan kepada keluarga sendiri pula...

Bila cerita dekat mak dulu, pasal kena posting Sabah Sarawak tu, selamber je kan mak jawab, "Kalau macam tu, kak ngah kahwin cepat2 la" Pastu mak gelak-gelak, dia cakap separuh brgurau la kan, tapi nampak macam senang je kalu nak dapat lampu hijau ni kan, hehehe, peace ;p

Click Me~

Juz little thought in my mind....

Now, I want to think about the future...Apa yang saya fikirkan ialah, jika Layyin mengajar di sana, at least 3-5 tahun.3 tahun dari sekarang, umur Layyin dah 27 tahun.27 tahun bagi perempuan, bagi Layyin adalah sangat lambat dah untuk kahwin. Umur yang sesuai bagi pendapat Layyin adalah around 24-26.So, katakan pula kalau kahwin masa mengajar di sana, dan suami berada di tempat laen, maka terpaksa berpisah dengan suami. Tempat isteri adalah di sisi suami. Bak kata nasihat dari seorang senior yang dah kahwin, kalau boley jangan la berjauhan dengan suami. Sekiranya menjadi seorang isteri juga, sudah pasti sebolehnya kita mahu berbakti sebaik mungkin kepada suami, memberikan segala-galanya hanya yang terbaik. Menjaga makan minum dan pakainya, memberikan sokongan dalam setiap apa yang dilakukan dan sebagainya...So, penyelesaiannya, kahwin je la before isi borang posting! Wah, cakap memang la senang kan, huhu, sesenang si Kak Chik (adik Layyin) yang usulkan kat Layyin..



Best kan tengok orang kawen...Click Me~

Hehe, ye ke best?

Untuk berkahwin, bukanlah sesenang dan seseronok yang mungkin seperti sesetengah daripada kita anggap. Banyak persediaan yang perlu dilakukan, baik dari segi ilmu agama , amal ibadat, ilmu rumah tangga, persediaan mental, persediaan fizikal, persediaan emosi, semua ni mesti ada. Bila dah berkahwin, banyak pula tanggungjawab yang perlu digalas. Bagi Layyin, Layyin tidak bimbang tentang jodoh, bukanlah bermakna langsung tak ambil kisah ye, tapi maksud Layyin, Layyin percaya bahawa jodoh itu ketentuan dan rezeki dari Allah, bukankah Allah pemilik segala rasa rasa kasih sayang dan cinta?! Dah ada someone special yang Allah dah tetapkan untuk kita. Teringat kepada seorang kawan Layyin dahulu, menurut apa yang Layyin dengar, dia menangis di dalam kelas sebab katanya tiada sesiapa pun yang minat kat dia..Camgitu plak jadinya ek, huhu... Tak perlu la menangis kawan, kalau juz kita tengok kawan-kawan kita yang lain couple, tapi kita tak couple. Laen la kata, kalu umur dah 30 tapi tak kawen-kawen lagi, ye dak?

Namun, bagi Layyin, apa yang Layyin bimbangkan adalah diri Layyin sendiri.....Aku inginkan suami yang soleh, yang memiliki ilmu agama yang banyak, yang beriman dan bertaqwa dan sebagainya, the list will go on and on ..Tanya pula pada diri sendiri, adakah aku telah memiliki semua ciri-ciri itu?...Kata Allah, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik.Selalu bila orang tanya Layyin bila nak kahwin, selalu Layyin akan jawab calon masih belum ada. Ada calon atau tiada calon, tu persoalan yang lain, saya tak bimbang tentang itu, tetapi saya lebih bimbang tentang persedian....YeEss! Preparation to become a wife!

Maka, di sini saya ingin menyenaraikan beberapa perkara sebagai persediaan yang perlu dan mesti saya buat sebelum berkahwin. Selama ini , saya cuma mengingatkan diri sendiri, tanpa dicatatkan di mana-mana, tapi hari ini Layyin ingin tulis di sini, moga2 diri ini lebih ingat......

1) Meningkatkan ilmu dan kefahaman dalam agama.

Click Me~


Dalam hidup ini, ilmu dan kefahamanlah yang akan memandu hidup kita. Tanpa ilmu, jadilah kita orang yang jahil, yang tidak tau mana yang betul, mana yang salah. Mana yang patut buat , mana yang patut ditinggalkan.Dengan ilmu inilah juga kita akan tahu apa peranan-peranan kita, dan hak-hak kita sebagai isteri dan ibu. Selain itu, pentingnya ilmu juga sebagai persiapan untuk mendidik anak-anak kelak.Bagaimana kita mahu memberi dan memahamkan andai kita sendiri tiada apa untuk diberi dan tiada apa yang difahami?

2) Menambahkan amalan untuk menjadi insan yang benar-benar layak dikatakan
beriman dan bertaqwa.

Allahu, susahnya....Jika ilmu dan faham sahaja belum cukup. Mesti diterjemahkan pula dalam amalan seharian, bermula dari bangun tidur, sehinggalah tidur semula. I must be full time muslimah. Full time as an excellent muslimah!
Ya, Mujahadah.....Mujahadah.....

3) Berdoa.

Click Me~


Mintalah apa-apa sahaja ciri-ciri suami yang kita ingin minta kepada Allah.Moga-moga Allah perkenankan permintaan kita itu. Namun, janganlah bila selepas berkahwin, kita expect suami kita tu 100% macam apa yang kita nak.Percayalah...Apa yang Allah bagi, itulah yang terbaik buat kita..Tutuplah sebelah mata akan kelemahannya, kerana dia juga insan biasa seperti kita yang tidak sempurna, dan hargailah pula segala kelebihannya.
He means for you and he is the best for you...

4) Banyak membaca dan mempelajari ilmu-ilmu tentang rumah-tangga.

InsyaAllah, harapnya dengan lebih banyak membaca dan belajar, dengan itu dapat membuatkan kita lebih bersedia, bersikap lebih matang dan rasional untuk menghadapi apa-apa masalah yang akan timbul. Selain itu, berlatihlah untuk menguruskan rumah agar kita tahu apa yang perlu kita buat apabila ada rumah sendiri nanti.Antara ilmu laen yang penting saya rasa, ialah tentang perbezaan antara lelaki dan wanita.. Kadang-kadang, disebabkan ketidakfahaman tentang perbezaan inilah yang akan bawa kepada keretakan rumah tangga.

5)Membuang sikap mazmumah yang ada dalam diri.

Ibu bapa merupakan role model kepada anak-anak. Maka, sangatlah perlu sebagai ibu untuk menunjukkan akhlak Islam yang terbaik kepada anak-anak."Values are caught, not necessarily being taught"

6) Banyak bertanya pengalaman-pengalaman orang yang telah berkahwin dan mempelajari bagaimana mereka melayari baitul muslim.

Sangat seronok sebenarnya bila kita mendengar sendiri pengalaman-pengalaman mereka yang dah berkahwin, or membaca. Masa di maktab dulu, ada seorang kakak ni yang dah kahwin, ada kursus untuk yang JQAF tu, dan dia ditempatkan sebilik dengan Layyin.Alhamdulillah, dapat la juga sedikit sebanyak ilmu daripada dia, suka dengar cerita dari akak tu.. Antaranya, kita mestilah bertolak ansur dan pandai menjaga hati suami. Cubalah untuk memberi ketaatan yang tidak berbelah bahagi, selagi mana suami kita tidak menyuruh kita membelakangkan Allah dan Rasul.Layyin doakan semoga mereka bahagia hingga ke syurga...


7) Disiplin dan pengurusan masa.

Layyin merasakan Layyin sangat-sangat perlu melatih diri untuk jadi lebih berdisiplin dan lebih pandai mengurus masa. Jika saya sebelum berkahwin ni, sudah merasakan susah untuk mengurus masa, apatah lagi bila dah berkahwin nanti..Bayangkan ye, bila dah kahwin, kita bukan sahaja uruskan diri kita, tetapi juga suami. Jika dah ada anak, dengan anak-anaknya lagi. Tengah-tengah malam mungkin kena bangun buatkan susu dan tukar lampin baby..Mungkin juga perlu memasak dan iron baju sambil dukung baby, let say waktu tu baby tak nak dengan ayah dia..So, Sememangnya kita perlu menjadi orang yang berdisiplin dan pandai mengurus masa agar semuanya tidak terabai nanti.


Akhir kata......

Layyin rasa Layyin bukanlah layak untuk bercakap semua ini, dengan ilmu dan amalan yang tidak seberapa, macam mana nak cakap soal kahwin...Namun, cukuplah andai coretan hati di sini dapat mengingatkan diri sendiri, To write what I think I should do, To do what I think I must do..Kepada pembaca, janganlah dihiraukan siapa saya, tetapi ambillah apa-apa yang baik, jika ada...

Ya, saya mesti impove diri ke arah yang lebih baik.Untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan seorang ibu yang cemerlang, persediaanya bukan boleh dibuat dalam masa yang singkat, sebulan dua....Tapi, tarbiyah diri itu mengambil masa kerana kita bukan boleh berubah secara drastik dalam ruang waktu yang limited....

Doakan agar saya menjadi seorang muslimah yang benar-benar menjunjung segala perintah Allah dan menjauhi segala larangannya, dan dikurniakan pula seorang suami yang soleh buat menemani perjalanan hidup ini...Moga aku dapat menjadi sayap kiri perjuangannya...Dan juga dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah, sebagai penerus perjuangan di bumi Allah ini....Moga Allah mengurniakan jodoh yang paling sesuai untukku, pada masa dan ketika yang Allah rasa paling sesuai . Dan mohon doakan juga agar Layyin posting ke tempat yang paling sesuai untuk Layyin. Tidak kisahlah di mana pun, andai tempat itu baik untuk islamku, dakwahku, diriku, keluargaku dan anak-anak muridku, ya aku sedia mencurah bakti di situ, insyaAllah.....amiin...

Pembaca, jom kita sama-sama baca doa=)

"Rabbana min azwajina wazurriyyatina qurrata a'yun.
Waja'alna lil muttaqi naimaama"


Click Me~Dah baca doa tuk dapat isteri/ suami soleh dan zuriat yang soleh solehah? Ok, moga bertemu lagi di entri saya yang seterusnya ye..Bye-bye=)

1 comment:

sakina said...

Assalamualaikum Layyin,

Good article. Terima kasih untuk pencerahan..