Tuesday, March 16, 2010

Perintah menutup aurat = Tanda kasih sayang Allah.

Belgium court says Muslim teacher can wear headscarf in class

A Muslim mathematics teacher in a municipal school in Belgium won her legal battle to wear a veil in class.
Tuesday, 16 March 2010 21:24

A Muslim mathematics teacher in a municipal school in Belgium won her legal battle to wear a veil in class on Thursday.

The teacher more than two years came to class with his head covered, but in September last year, school authorities suddenly decided to deny her this.

But following a court decision to allow a teacher to teach while wearing a headscarf, Francophone parties are pushing for a general ban on religious symbols in schools.

The first attempt to repeal the discriminatory decision of the teacher was not a success – a court in Charleroi took the side of the school, recalling a decree on the “neutrality” of the state school system.

France, whose five million Muslims make up Europe's largest Islamic minority, banned Muslim headscarves in state schools in 2004 and a recent proposal for a burqa ban has sparked outcry in the Muslim world.

Agencies
From : world bulletin

************************************************************
Alhamdulillah..Mahkamah Belgium, pada 16 Mac telah membenarkan guru wanita Islam pakai tudung dalam kelas. Guru matematik itu telah menang dalam kesnya. Allahuakbar!

Bandingkan pula situasi kita di Malaysia...Kita bebas untuk memakai tudung dan menutup aurat, tapi lihatlah di sekeliling kita, berapa ramai yang menghargai kebebasan itu?Di Belgium, muslimah sanggup ke mahkamah untuk pakai tudung, pertahan kehormatannya.....

Adakah kita rasa sangat terbeban dengan suruhan menutup aurat itu?Allah tidak akan rugi apa-apa pun jika kita tidak menutup aurat. Menutup aurat itu bukanlah hanya kerana kita kena tutup tetapi sebenarnya kita memang perlu tutup....Kena dan perlu, berbeza.

Kereta canggih

Ada seorang lelaki, En.Abdullah namanya. En.Abdullah telah berjaya mencipta sebuah kereta yang tercanggih, yang bukan sahaja boleh bergerak di atas darat, malah boleh berfungsi untuk terbang dan bergerak di atas air. Pemilik kereta boleh mengubah warna kereta pada bila-bila masa mengikut citarasa masing-masing, tekan sahaja butang yang ada di dalam kereta itu. Kereta ini tak perlu driver, automatic drive.Then, yang bestnyer lagi, dalam tu ada robot yang boleh memasak makanan untuk kita. Pembaca nak makan apa? Kue teow kungfu, tom yam, ayam BBQ, nasi goreng USA, chicken chop, dan banyak lagi list menu yang boleh di masak oleh robot tersebut menggunakan mesin memasak makanan yang canggih. Itu antara keistimewaan kereta ini, beserta banyak lagi kelebihan-kelebihan yang lain.

Sememangnya kereta ini mendapat sambutan yang hangat sekarang. Penjagaan dan cara pemanduan kereta ini berbeza dengan penjagaan dan pemanduan kereta lain, kerana fungsinya dan jenisnya berbeza. Agaknya la kan, apa akan jadi ,kalau ada seorang pembeli membeli kereta ini, dan tanpa melihat manual cara untuk memandu dan menjaga kereta tersebut, menggunakan kereta itu?

KeBOOooOmM!!! Accident might happen dan mungkin meragut nyawa si pembeli itu tadi...

Nak ikut saranan orang yang mencipta kereta tersebut, atau ikut kata hati pembeli kereta itu sendiri untuk membawa dan menjaga kereta tersebut? Siapa yang lebih tau tentang segala komponen, fungsi dan cara penjagaan kereta itu?Pembeli kereta atau pencipta kereta??

Pasti, Pencipta itu lebih Mengetahui.......

Ya....Begitulah juga kisahnya dengan kita...Mungkin kadang-kadang ada antara kita yang terfikir begini tatkala mendengar perintah dan larangan Allah,

"Kenapa la aku kena buat semua ni?", "Eh, menyusahkan je la, rimas la pakai tudung ni, panasnya..." , " Kenapa tak suruh buat macam ni? Kalau buat macam ni, bukan ke lebih baik?".

Sedangkan pada masa yang sama kita lupa...Lupa siapa pencipta kita...Adakah kita yang mencipta diri kita sendiri? Sudah tentu jawapannya tidak..Allahlah yang menciptakan kita....

Maka, adakah kita yang lebih mengetahui yang mana yang terbaik untuk kita, atau Allah sebagai pencipta yang lebih tahu yang mana terbaik untuk kita sebagai ciptaannya?

Sahabat-sahabat pembaca sekalian...

Menutup aurat adalah perintah Allah yang wajib dilaksanakan, yang bukanlah untuk menyusahkan kita, tetapi ketahuilah bahawa Allah menyuruh kita menutup aurat kerana Allah sayangkan kita, Allah telah memberi manual terbaik bagaimana cara kita kena dan perlu berpakaian. Terlalu banyak hikmah menutup aurat jika kita kaji dalam manual rujukan utama kita, Al-Quran dan As-Sunnah....Cuma, kitalah sebenarnya yang menentukan samada kita inginkan yang terbaik untuk kita, sebagaimana yang disarankan oleh pencipta kita, atau..... kita ingin mengikut cara kita sendiri yang kita anggap itulah sebagai cara yang terbaik....


.
Fikir-fikirkan....dan selamat beramal (",)

1 comment:

umi jun said...

Alhamdulillah,bagus perkongsian ini. saya minta izin diluaskan ke facebook saya :)