Monday, May 30, 2011

Indahnya sifat sabar

Sabar itu istana Iman. Begitulah kata-kata pujangga. Hakikatnya, antara ratusan sifat-sifat terpuji (mahmudah) sabar boleh dianggap sebagai penghulunya. Ini jelas apabila Al-Quran sendiri mengulang-ulang kalimah ini tidak kurang dari 70 kali.

Rabi'ah al-Adawiyyah pernah diriwayatkan berkata : Yang bermaksud :

"Sabar itu tidak tertanggung melainkan dengan kesabaran jua".

Secara istilahnya, sabar bererti ‘menahan diri atas perkara-perkara yang tidak disukai, demi mencari keredhaan Allah'. Yakni, walaupun sesuatu perbuatan itu tidak kita gemari, bersedekah umpamanya, kita tetap bertahan melakukannya demi keredhaan Allah. Firman Allah (S.W.T) dalam surah Ar-Ra'd ayat : 22 yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang bersabar kerana mengharapkan keredhaannya Tuhannya".

Secara mudahnya, sabar sering diertikan dengan ketenangan hati, tidak panik ataupun berkeluh-kesah dalam menghadapi apa jua situasi.

Kebaikan sifat sabar ialah :-

1) Sifat sabar dinisbahkan oleh Allah dengan sifat rasul-rasul Ulul Azmi sebagaimana firman-Nya dalam surah Al-Ahqaf ayat 35 yang bermaksud:

" Bersabarlah sebagaimana rasul-rasulnya Ulul Azmi bersabar"

Ulul Azmi adalah lima rasul yang amat cekal menghadapi cabaran dan tentangan umat mereka dalam menjalankan dakwah. Mereka ialah Nabi Muhammad s.a.w, Nabi Isa, Nabi Musa, Nabi Ibrahim dan Nabi Nuh a.s

2) Sabar membezakan antara manusia dan makhluk lain. Allah mencipta binatang punya nafsu semata-mata. Ia tidak dilengkapkan dengan akal, juga tidak dihiasi dengan sifat-sifat terpuji. Manakala para Malaikat pula diciptakan Allah suci dari hawa nafsu. Mereka asyik beribadah kepada Allah tanpa memerlukan sifat sabar sebagai perisai. Sedangkan kejadian kita manusia, pada awalnya hanya nafsu memerintah, sewaktu akal masih putik. Kita hanya tahu menangis bila kelaparan atau kesakitan. Sedikit demi sedikit akal mula membesar seiring tumbesaran jasmani. Kemudiannya kita dilatih bersabar sedikit demi sedikit. Hinggalah kita baligh dan wajib mematuhi syariatnya.

Namun terdapat juga tersalah tanggap tentang konsep sabar. Antara salah konsep masyarakat kita dalam mengertikan sifat sabar ialah :-

a) Kompromi . sabar dan kompromi adalah dua kalimah berlainan makna, walaupun kita perlu bersabar untuk berkompromi. Ada perkara yang kita tidak boleh berkompromi terutamanya bila melibatkan maruah diri, bangsa dan agama.

b) Menyerah. Seringkali kedengaran oleh kita melafazkan :

"Apa nak buat, bersabar sahajalah".

Perlu ditegaskan, sabar bukannya tewas atau kalah. Malah setiap muslim perlu mengambil tindakan penyelesaian yang sewajarnya sekiranya menghadapi masalah.

c) Tidak berusaha. Bersabar atas kemiskinan ataupun kecacatan diri bukan bererti menerima bulat-bulat keadaan yang berlaku. Allah menyeru agar manusia berusaha sedaya upaya baru kemudiannya berserah kepada Allah. Firman-Nya dalam Surah Ar-Ra'd ayat :11 yang bermakusd :

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum hingga mereka sendiri mengubahnya".

d) Sabar hanya waktu susah. Mungkin pelik bagi sesetengah orang jika dikatakan kita juga perlu bersabar pada waktu senang. Ini mungkin kerana sifat sabar kerap dikaitkan dengan kesusahan dan penderitaan. Padahal, yang lebih sukar adalah sabar sewaktu senang untuk membendung sifat-sifat tercela di dalam diri seperti bakhil, bongkak dan sombong agar kita menjadi hamba yang bersyukur.

e) Pasif. Memberi maksud sabar sebagai tunggu dan lihat juga tidak tepat. Sepatutnya orang yang sabar adalah pro-aktif, yang mampu bertindak selangkah ke hadapan dari orang lain. Ini kerana hatinya yang tenang yang memungkinkannya berfikir dengan waras.

Kerana kekurangan ilmu dan praktis, sabar kerap dianggap sebagai matlamat atau penyelesaian. Sedangkan sebenarnya sifat sabar adalah wadah atau perisai ampuh yang mesti digunakan untuk mencapai matlamat hidup dunia dan akhirat.

(Dipetik dari: http://www.jais.gov.my)

Layyinulharir:

Teringat tentang teguran seorang sahabat saya..masa tu, solat tarawih kat surau.Saya merungut sebab rasa panas sangat+ surau tu sesak dgn jemaah. Tersentak dalam hati bila dia bagi nasihat supaya tak merungut bila buat ibadah, betapanya saya tak sabar untuk hal yang sekecil itupun....Terima kasih atas teguranmu, ingat sampai hari ni walau dah 2,3 tahun dah berlalu..

Macam mana nak latih sabar? Mungkin boleh dimulakan dengan mengurangkan segala rungutan walaupun untuk benda yang kita rasa sangat kecil sekalipun..

Start it now! =)

No comments: