Wednesday, August 11, 2010

Fenomena hari pertama puasa.

Kagum saya melihat tangan-tangan yang diangkat dengan penuh semangat.
"Nampaknya,semua anak murid teacher kelas 2K berpuasa. Bagus semua, very good", Sedikit kata-kata dariku agar menjadi motivasi buat mereka.

Ini part yang best hari ini.
Part yang tak bestnya ialah apabila menjejakkan kaki ke kelas, untuk 2 masa yang terakhir.

"Teacher, saya lapar laa..."
"Teacher, dahaga...."

Ada yang mengantuk, ada yang mulai lena tanpa saya sedari, ada pula yang entah kenapa hari terlebih aktif..Adoi, macam-macam..Tapi, ye la, nama pun bulan puasa.Mereka pula masih kecil, 8 tahun tapi bersemangat berlatih puasa.

Melihat keadaan yang sebegitu, saya ajak diorang nyanyi "lagu tema" kelas saya, supaya diorang buat pergerakan sket.

Kesimpulannya, classroom management hari ni memang teruk, tambah pula dengan guru pembimbing yang datang observe...Tengah fikir cara, mana mana nak atasi perkara ini daripada berulang lagi...

Friends, any suggestions?


*************************************
Layyinulharir:

Salam Ramadhan buat semua muslimin dan muslimat..Semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang terbaik buat kita..Apa yang pasti berbeza dengan Ramadhan Layyin kali ini adalah Ramadan disambut bersama-sama anak-anak murid Layyin..Tengok ni, kan dah kuar entri pertama cakap pasal anak-anak murid di bulan Ramadhan (^_^)

No comments: