Thursday, July 22, 2010

Kanak-kanak mengingati janji



Bila bangun pagi tadi, baru teringat..Alamak, macam mana ni..Pagi ni kelas bermula pukul 7.40, memang tak sempat nak buat."Ok, memang tak sempat nak buat sekarang. Bagi kat diorang masa rehat , memang sempat InsyaAllah", saya berkira-kira di dalam hati.

Pada hari pertama saya memasuki kelas itu, selepas saya menerangkan peraturan-peraturan kelas yang saya ingin mereka patuhi , saya meminta semua anak-anak murid mengisi satu borang tentang diri dan latar belakang mereka. Selain itu, saya bertanya kepada Kak Shida, guru Kelas 2 Kreatif tentang murid-murid di dalam kelas tersebut. Bagi saya, mengetahui latar belakang anak-anak murid kita sangat penting kerana personaliti diri mereka sedikit sebanyak akan dipengaruhi oleh faktor keluarga seperti pendapatan keluarga, masalah perceraian ibu-bapa dan sebagainya.

Dah lama saya nak buat nama untuk setiap anak murid, dan nama itu akan diletakkan atas meja masing-masing, supaya mudah untuk mengingati nama mereka...Ermmm..Tapi sebab bertangguh, baru semalam dapat siapkan sebahagiannya. Untuk enam anak-anak murid lagi, tak siap lagi sebab mereka tak isi borang hari tu, dan tak tau nak tulis nama panggilan apa pada kad nama tu.Maka, saya menjanjikan nama tu hari ini.

"Teacher, mana nama kami?Kami tak dapat lagi.."Saya diserbu oleh Husam, Rafiq dan Fikri sebaik sahaja tiba di kelas. "Mintak maaf, teacher tak sempat nak buat. Nanti waktu rehat teacher bagi, ok"

Mereka pun berlalu, dengan sedikit muka hampa ..Dalam hati," Oh my God,I'm really sorry my dear" Rasa bersalah sungguh..Bila tiba waktu rehat, saya bergegas ke kelas 2 K, menunaikan janji.

"Eh, nama saya dah ada", kata Fikri, tersenyum dia.
Husam yang rupanya ala-ala Hitrik Rosyan pula tersenyum lebar menampakkan giginya.

"Semua dah ada nama", kata Puteri.

Semuanya kelihatan ceria.

Begitulah kanak-kanak...Mereka tidak akan pernah melupakan janji dan mereka sudah pandai menghargai sesuatu..."Kita kena kunci kelas ni bila balik..Nanti kelas lain datang, habis diorang cabut nama ni", bimbang sungguh bunyinya, takut rosak ye sayang..

[Cuma, teacher je yang sometimes terlupa..Tapi, tetap tunaikan janji kan, hee~


***************************************************

Anak-anak tersayang:

Fauzan, Ajmal, Intan syakirah, Intan Fatihah, Aisyah, Haikal, Ummi,
Syuhada, Shah, Aneesa, Fikri, Rafiq, Ameera, Husam, Azad, Iman, Nabil, Iqmal, Najwa, Puteri, Adilla, Marissha, Zulhilmi, Ikmal, Mukmin, Afriena, Hanisha, Adri, Aiman, Izzah, Haikal Aizat, Zodisha, Haziq, Jahirah, Fatah dan Weena

Luv u all ! (^_^)

No comments: