Tuesday, July 20, 2010

Praktikum

Assalamualaikum..

Dah lama sungguh tak update blog..Memang banyak benda yang nak dicerita, cuma kena mencari mood dan masa je..

Perkembangan terbaru, teaching practice..Minggu ini dah masuk minggu kedua praktikum..Sebelum tu, Layyin nak cerita tentang minggu pertama praktikum..

Minggu pertama yang sangat mentensionkan..
Bukan tension kepada anak-anak murid yang suka buat bising itu. Tapi sebab masalah tempat tinggal. Kolej kediaman UM sangat jauh dari sekolah, tidak memungkinkan saya untuk tinggal di sana.Terpaksa menumpang di rumah Kak Long sebelum dapat cari rumah sewa..Serius, sangat-sangat tension..Rumah jauh dari sekolah, terpaksa susahkan kak long untuk hantar ke LRT pukul 6.40 pagi,terpaksa menghabiskan banyak duit untuk naik teksi ke sekolah...Dan ada beberapa perkara lagi yang tidak menyedapkan hati saya, yang tak perlu saya cerita di sini rasanya..Sehingga suatu pagi saya menjerit di dalam bilik, "Eiiii, geramnya!!", agak kuat sehingga dapat didengari ke luar bilik.."Ngah, jangan tension ngah", lembut suara Kak Long sedikit sebanyak legakan hati saya. Bayangkan..Semua kawan-kawan saya tidak ada masalah dengan tempat tinggal, tambahan pula ramai antara mereka yang ada kenderaan sendiri. Saya cuma seorang saja yang belum selesai..Minggu pertama yang penuh dengan tangisan..Tak tahan dah, menangis juga akhirnya untuk lepaskan perasaan..Layyin tak sabar...

Minggu kedua.
Alhamdulillah, dah ada rumah sewa..Setiap pagi datang ke sekolah dengan housemate, Kak Ima, cikgu di sekolah saya juga..

Jika difikir balik, sungguh rasa macam tak sabar...Allah uji sedikit saja pun..Sepatutnya kena bersyukur dapat sekolah yang guru-gurunya sangat baik, sangat mengambil berat dan sangat membantu..

Hate all those negative feelings..Shuh, go away!

Namun, yang pastinya, rasa sangat suka mengajar..Rasa sangat puas apabila mereka dapat apa yang diajar. Sangat seronok buat macam-macam aktiviti dalam kelas, walaupun sememangnya mereka kadang-kadang tidak dapat dikontrol bisingnya dan suka bergaduh. Rasa macam dah sayang sangat mereka, walaupun baru bersama tak sampai 10 jam. Cuma, rasa sangat penat buat lesson plan yang berjela tu je, huhu..Padahal bila dah jadi cikgu betul-betul nanti, tulis lesson plan sejengkal je...I can't wait for dat 'sejengkal' !

Azam semester ini: Teacher akan melakukan yang terbaik untuk anak-anak murid teacher, Kelas 2 Kreatif..[Dan pastinya akan melakukan yang terbaik untuk assignments juga=)]

TEACHER, SEMANGAT!
TAKBIR, ALLAHUAKBAR!

2 comments:

picairin said...

hope u can being such a great teacher... all the besh...^^

Layyinul Harir said...

Thanx Picairin=)